onsdag 12 mars 2008

Tjuvtestandets våndor

Fixade inte att låta bli imorse, två dagar före av kliniken utsatt testdatum vågar jag mig alltså på ett test. Vågade och vågade förresten, galet trött vaknade jag och var tvungen att gå på muggen, testet låg där på handfatet och testandet gick med automatik innan jag ens var vaken på riktigt. Det muntrade knappast upp en grå morgon, fulminus, helt otvetydigt minus och inget annat. FAAN.

Tror nog på det här minuset. Visst kan det fortfarande bli ett plus, men jag tycker att det verkar som att de flesta som blir gravida har testat positivt ett par dagar tidigare än utsatt testdatum. Inte mycket hopp kvar med andra ord.

Funderar på hur jag ska gå vidare. Måste man vänta en hel cykel innan man sätter igång igen? Gissar att dr Gyn tycker det. Samme dr Gyn tycker inte att testet är helt säkert negativt förrän om en vecka, så det är nog ingen ide att jag ringer dit och beklagar mig än. Fortsätter istället snällt att ta progesteron även om jag tror att det är kört nu.

Kommer köpa ett trepack till nästa försök. Ville inte göra det innan jag visste om det skulle bli några ägg som befruktades. Tror faktiskt att det kommer gå någon gång, äggen finns, de blev befruktade men har tydligen inte fastnat. Har en remiss på att testa TNF-alfa, får se om jag också kommer hamna i trombylklubben. Funderar på om jag ska byta klinik eller stanna där jag är, lär hinna fundera på det, gissar att det är över en och en halv månad tills jag kan sätta igång igen.

Orkar inte riktigt deppa än, orkar inte ta in minuset, tycker att jag har kämpat länge nog nu. Faan, att det ska behöva vara så svårt. Slänger ett par bittra tankar till tio-barnsmammor och andra räkmackor.

19 kommentarer:

Tudorienne sa...

Kram.
Vi här ute fortsätter i alla fall hoppas.

Anonym sa...

Försöker hålla ditt mod uppe med lite pepp!! Heja, heja, heja! It ain't over 'til the fat lady signs... Go Nylsa!

Fertilitetsturist sa...

Vad i helvete (ursäkta att jag har börjat svära så mycket på sistone, men jag kan inte låta bli!) ÄVEN om det är en hel vecka för tidigt ville jag att du skulle få plus redan idag! Jag vill vill vill! Jag tänker tro på Dr Gyn nu! Först om en vecka är det säkert, inte idag! STOR KRAM!

Anonym sa...

Jag tror inte alls att de flesta testar positivt några dagar innan BIM. En del kanske har turen att kunna göra det, men jag hade det inte. Två dagar innan BIM var testet negativt, och samma morgon som BIM hade jag bara det allra, allra svagaste plusset. Så håll ut, även om det är kämpigt! Jag hoppas fortfarande att det går vägen för dig!
/Katarina

nylsa sa...

Tack för pepp! Grymt skönt att ni finns.

Fertilitetsturist, svär gör jag med, som en galning just nu.

Katarina, vad skönt att höra. Jag tänker inte ge upp helt än, fast det känns ganska hopplöst. Kan bara vänta, men segt att få tiden att gå.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Vad har du använt för test? De digitala testens resultat är säkrare, men också lite senare.

Bäst för tidiga plus är billiga stickor där man kan hitta skuggor. Mitt plus på ruvardag 10 var bara en skugga. Däremot var det tydligt positivt på ägglossningsstickorna, men det vet jag inte om det är något tryggt tecken att gå på?

nylsa sa...

Kattmamman, jag använde ett vanligt clearblue, inte digitalt. Har tyvärr inga äl-stickor eller billiga tester hemma så jag får nog helt enkelt ge mig till tåls två tre dagar till.

Hopplöst och segt, men kan inte göra så mycket annat. Fast jag har tyvärr rätt dåliga vibbar nu och börjar fundera på vad jag ska göra på nästa försök.

Anna sa...

Tyvärr inga erfarenheter ang att testa tidigt eller inte. Men jag tycker vi kör på Dr Gyns sägen att det först om en vecka är säkra besked. Även om det förstås är en jävulskt lång vecka för dig, och inte det du vill höra...

Jag håller alla tummar jag kan för att det går vägen.

Peppkram från mig

Anonym sa...

Usch, stackars!
Jag har ju bara testat minus så jag kan inte komma med några hoppfulla ord men jag hoppas innerligt att du har testat på tok för tidigt.

Kram kram kram!!

Anna sa...

Ge inte upp än Nylsa!
Enl. dr. Nordica så kan man påbörja ny behandlingsomgång så snart man får mens efter ett misslyckat försök. Jag valde att vänta en cykel ändå. Men som sagt än finns det HOPP!!

Anonym sa...

Jag tror inte heller på att de flesta testar pos tidigt! Dels för att jag själv testade neg dagen innan det slog om till positivt, men ffa på att inget sådant test skulle godkännas för försäljning! Det skulle inte vara tillförlitligt nog för att få marknadsföras!
Så fortsätt riv tapeter, och testa igen om någon dag, så har det nog slagit om till ett stort fett PLUS!!!

/LenaS

Anonym sa...

Äsch, det där vill jag inte tro alls på. Det var ett dåligt test. ;-) Fortsätter hålla tummarna ett tag till.

Anonym sa...

it ain't over till it's over. Jag är forstörande hoppfull...men också bra att du börja tänka framåt om...

stort kram till dig! mamasita

Anonym sa...

menade förtförande-- inte förstörande (blir en annan innebord kanske?) :)

mamasita (som har sitt eget svengelska)

Malin sa...

Läste i någon av skräpblaskorna häromdagen om en tjej som helt plötsligt började föda barn utan att hon haft en aning om att hon var gravid. Hade haft regelbunden mens, och inte gått upp så mycket i vikt (det stog inte vad hon vägde från början...)!

Ovan historia kanske känns lite orättvis, men sensmoralen är att vad som helst kan hända! Have faith! Jag håller tummarna hårt!

Anna sa...

Jag fortsätter att hoppas för din skull.

Och ja, man bör ha en egen mens mellan försöken. Kroppen hamnar ordentligt i obalans av en IVF och risken är att man faktiskt minskar chanserna om man kör för ofta. Det är h-vete att vänta dock, jag vet. Min kropp svarade betydligt sämre på stimuleringen den andra IVF:en, så jag tror nog att det ligger någonting i det.

Förresten, i Umeå fick jag trombyl utskrivet utan några som helst tester och i Falun är det tydligen standard för alla som IVF:ar.

Pippigull sa...

Du har ju testat väldigt tidigt.... hade varit bra med plus men det är ju några dagar till BIM väl?

Fortsätter hålla tummarna!

kram!

(och SKIT varför kan det inte vara plus tidigt!?! 19 dagar är iallafall alldeles för länge - "hit med ungen" är vad som gäller för dig nu...)

Anonym sa...

Hej Nylsa!
Ge inte upp än. Vid mitt första IVF försök testade jag minus på test dagen, ett svagt plus två dagar senare och nu har jag en underbar dotter på 3½ år.
Ruvar just nu på ett syskon till henne. Är på dag 7 efter ägget kom tillbaka. Har haft blod/bruna flytningar sen dag 5, men hoppas på att det är oskyldigt.

Håller alla tummar och tår för oss.
Kram
Mamma Mona

Anonym sa...

Ge inte upp! En IVF-vän testade toknegativt en dag före testdatum, hon "gav upp" redan då, men fick ett plus en vecka senare! *håller cybertummar*