lördag 22 mars 2008

Sara Em om homosexualitet och himlen

Jag är inte religiös på något sätt, en vanlig tråkateist är nog en passande beskrivning av mig. Fast ändå, eller kanske just därför, har jag den senaste tiden hamnat i många diskussioner om religion och homosexualitet, många bra diskussioner men med en hel del obegripligheter för min del.

Många människor, kanske framför allt frireligiösa människor, tror att bögar och flator inte kommer till himlen. Det tror ju i och för sig inte jag heller, men för min del handlar det om att jag inte tror på himlen och då är det svårt att tro att någon ska komma dit. Inser oavsett att det ändå är ett större problem än jag riktigt kan fatta.

Såg precis att Sara Em, en tjej som vuxit upp frireligiöst, gjort en låt om just det här, QX skriver:

I tidiga år hade hon fått lära sig att homosexualitet är en synd och att bögar och flator inte kommer till himlen.

Livskrisen var ett faktum.

Debutsingeln handlar just om smärtan att upptäcka att kyrkans kärlek inte verkar räcka för det egna livet, och låten kan ses som en bön att få vara med i gemenskapen fullt ut. I videon ser man Sara springa fram emot kameran, men brutalt stoppas av en osynlig vägg.

Här kan man se och lyssna om man vill.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Det måste verkligen vara fruktansvärt att vara homo/bi och tro på Gud. En gud som tycker att man är paria. Eller är det kanske inte Gud som tycker det? Kanske är det församlingsmedlemmarna/människorna/uttolkarna?

En religiös bög som får ihop ekvationen är ju Jonas Gardell. Jag har inte satt mig in i det men jag vill minnas att det enl honom inte finns belägg för att Gud skulle ha ngt emot homosar. Dock låter det konstigt i mina öron då jag vet att det i bibeln står att äktenskap mellan man och kvinna är heligt osv. Det tjatas ju en hel del om kärnfamiljen i ff nya testamentet.


Bara lite tankar från en annan ateist.

Anonym sa...

Jaa, jag tror ju tvärt om, att bögar och flator precis som alla andra kommer till himlen. Uppvuxen i en familj där båda föräldrarna jobbade i en frikyrka, har jag fått lära mig att Gud faktiskt tar hand om alla.
Vet inte om jag är så väldans religös men, hetero, bi, eller homo, det tror jag inte gör någon skillnad.

KaKi sa...

Nja, Storken... det är inte riktigt vad som står, sett till sammanhangen. Men det beror förstås på vem som läser också. Jag är ju inte riktigt benägen att läsa in att jag skulle vara hatad eller för evigt förvisad. Det är självklart vad som står i GT, att män inte ska ligga med män och inte kvinnor med djur (?!). Men det nämns just i en text med regler som bla reglerar att olika säd inte ska växa kant i kant, kläder inte vara av två slags ull och den närsynte inte närma sig altaret (nja... någon med lyte). I det nya förbundet är det lite mer luddigt. Som sagt, jag läser det inte så. Det står bla "män som ligger med män" direkt efter "prostitution" Det grekiska ordet för det omfattar bara kvinnor, samtidigt som det i templen fanns gossar som sålde sex. Jag antar kallt att Paulus talar om det han ser, inte om kärleksrelationer som han inte känner till... Jag har personligen större problem med familj och medkristna, än vad jag har med Gud och Biblen. Men de problemen är omfattande. Enormt omfattande för att vara ärlig.

Tack Nylsa, tack även för länken i mailet... Ska ta till mig ;-)

Matte sa...

Är ju inte insatt i det här över huvud taget, har inte läst bibeln sedan konfirmationen och är inte speciellt troende. Men jag läste denna artikel om att de i Danmark diskuterar att avskaffa helvetet, då alla omfattas av guds kärlek och ingen kan stå utanför, dvs alla kommer till himlen. Låter fint tycker jag.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=148&a=754106

Anonym sa...

Avskaffa helvetet låter ju jättebra. Grejen är bara att kristendomen bygger på motsättningen mellan gott och ont. Om Satan inte finns så finns inte Gud.

Det där med tolkning är intressant. I 20-års åldern läste jag en tolkning av skapelseberättelsen (tror det var den gamle anarkisten Bakunin)

I Bakunins skapelseberättelse är det tydligt att Satan är den goda och Gud den manipulerande, självälskande härskaren.

Satan vill ge människan rätt att söka kunskap och ifrågasätta sin omvärld. Men då blir Gud vred. Han straffar människorna...ja ni kan historien.

För mig är nyfikenhet och sökandet av kunskap heligt. Bakunins tolkning har därför bidragit till en negativ syn på Gud och positiv syn på Satan (som mytiska figurer, ingen av dem finns i min värld).


Avslutar med min katolske släktings ord (som han skulle ha slängt in i detta läge):

Vill ni bli osams kan ni alltid prata om pengar, politik eller religion!