måndag 3 mars 2008

Ägg/embryokvalitet någon?

Vet att det finns flera av er som är bra mycket mer bevandrade i IVF:andets mysterier än vad jag är. Mailade kliniken och frågade om kvaliteten på mina ägg/embryon eftersom jag vill kunna ge den infon till dr Gyn. Fick det här som svar:
28.02.08 Aspiration, antal: 6 pæne oocytter i MF II SL
01.03.08. Der transferers en 2 celle score 1.0 og en 4 celle score 1.0. Resten af embryoner er fertiliseret men ikke gode nok til frys.


Någon som kan hjälpa mig och tolka? Tycker att det verkar finnas olika skalor och jag vet inte vad jag ska tro. Vill lita på kliniken som säger att det är bra, men vågar inte lita på dem eftersom de alltid är så positiva. Ska visserligen till dr Gyn på torsdag, men funderar nu... Hopplöst när tankarna snurrar. Sitter man dessutom ensam på ett hotellrum så har man ju liksom inte så mycket annat för sig.

Uppdatering: Mailade kliniken igen och frågade vad de trodde om mina chanser utifrån hur äggen sett ut. Fick svaret: Ja det var ganske fine æg så dine chancer ligger omkring 30-35 %. Vadå ganska fina. Jag vill höra att de är jättefina och att jag har STORA chanser, inte några futtiga 30%. Frustrerande.

6 kommentarer:

Anonym sa...

De sätter ju inte tillbaka ett embryo där det inte finns en chans att det utvecklas till en graviditet, men en 4-cellare på dag två är väl det ultimata. Däremot har jag tyvärr inte riktigt fått kläm på den sista poängen, som var 1 i ditt fall. Som jag har tolkat det våra läkare säger så är 4:2or och 4:1or bäst, men man kan återföra 2-6-cellare på andra dagen och det är bra, alla kan resultera i graviditet. Poäng 1-2 är bra medans man oftast destruerar de med 3 och 4, t.ex. en 4:3a.

Du fick fina embryon tillbaka! Nu håller jag tummarna för att du testar +!

Fertilitetsturist sa...

Ännu ett språk att lära sig! Kan ju som du vet inte tillföra något men jag lyssnar och lär och håller mina tummar! Kram :-)

KaKi sa...

Får jag påminna om den statistik Nordica har för din åldersgrupp? Du har BÄTTRE sannolikhet! Och förresten har jag bestämt att du plussar! Har ju inget vettigt att tillägga på ivfiska, men min entusiasm är det inget fel på...

Anna sa...

Bläh för att ruva!!! Skitjobbigt är vad det är!!!

Jag fick aldrig höra någon poängskala på mina ägg. Däremot brukade vi roa oss med att fråga om hur stor chansen var att det skulle lyckas. Tro mig, detdär är en siffra som de bara hugger ur luften, och varje läkare säger olika. Den klokaste av dem sa att det var meningslöst att prata om hur stor chans man hade att lyckas, antingen blev man gravid eller så blev man inte.

Jag bestämmer att det är din tur nu!

Moooi sa...

Oj Nylsa, vet hur många tankar som snurrar. Det du skulle kunna göra är att be kliniken maila bilder på embryona, så kan du ta med till Dr Gyn och få ett utlåtande. 4-celligt skall ju vara optimalt på dag 2 och det är ett sådant som nu är miljoners miljoners i min mage! (på DanFert har de aldrig sagt något om en skala).

Kram

Anonym sa...

Oj, ja, det var inte enkelt. Jag kan inte vara till hjälp alls. :-) Fortsätter dock att hålla tummarna, och tror helt säkert att det kvittar vad det betyder, för den här gången ska det funka! ;-)