torsdag 12 juni 2008

Efter-ET-kontroll

Var hos dr Gyn på förmiddagen idag. Han vill alltid göra ett VUL ungefär en vecka efter ET för att kolla hur äggstockarna och livmodern ser ut, hans teori är att man ibland kan behöva en extra dos östrogen för att ge kroppen alla möjligheter att ta upp progesteronet och kunna ta hand om embryona så bra som möjligt.

Ofta ordinerar han en halv Ovitrelle*, vilket säkert är bra men försenar testdattumet och försvårar tjuvtestning. Som den tjuvtestare jag är hoppades jag på att slippa just den här sprutan och jag hade tur.

Själv var jag tydligen en rejäl östrogenproducent för tillfället. Äggstockarna var tredubbelt så stora som vanligt vilket är bra men förklarar mycket av skengraviditeten och kissnödigheten, såg dem på ultraljudet och de är STORA, de tar helt enkelt upp all plats som finns därinne just nu. Livmodern såg också ut som den skulle och dr Gyn mumlade nöjt att här fanns inget han kunde göra för att förbättra, nu är det bara att vänta.

Så tjuvtestandet lär fortsätta. Begriper inte hur jag skulle kunna låta bli.

* Ägglossningsspruta som innehåller hcg, innan den gått ur kroppen kan man få falskt positivt på gravtest

1 kommentar:

Anonym sa...

Du detta låter lovande tycker jag...får bra vibbs...