lördag 28 juni 2008

homofoba kommentarer

Fick en vidrig kommentar, inte första gången, säkert inte sista heller. Min första tanke var att ta bort den, men tänkte om och lyfter upp honom hit istället. Så här skrev någon som kallar sig för Pastor Butler:

Homosexualitet är en styggelse.
No tears for queers!
Må de hänga högt i lyftkranarna.
Amen.

Inte sällan säger vänner och bekanta till mig att homokamp/hbtq-kamp och allt vad det kallas för är överspelat, det behövs inte längre i Sverige.Vi har det ju så bra här. Snart får "vi" kanske till och med rätt att gifta oss i kyrkan. Om kyrkan ska välsigna mig eller inte är totalt irrelevant för mig, jag är ateist, kyrkan är del i en förtryckande organisation som jag tar avstånd ifrån. Det är inte kyrkan som är viktig.

Men tyvärr, kära liberala naiva vänner, det behövs fortfarande homokamp, på precis samma sätt som det fortfarande behövs feminism, aktiv antirasism och en aktiv vänster. Det hjälper inte ett skit att Sverige råkar vara ett av världens mest sekulariserade länder, att vi här kan leva hyfsat bra, att feministerna i Sverige har kommit långt. Pastorn ovan är inte den enda, många många här utsätts för förtal, övergrepp och ibland bra mycket värre saker. Världen är inte så jämlik och vacker som vi gärna vill tro.

Visst, det är bättre här än på många andra ställen, men vad betyder det? Det är inte tillräckligt bra, och därför bör man fortsätta kämpa för förändring.

no pasaran.

6 kommentarer:

Åsa sa...

Pastor Butler verkar vara en väldigt liten person. En rädd person.

Homokampen, jämställdhetskampen och fler kamper behövs fortfarande för det finns allt för många av Pastor Butler.

Anonym sa...

Tänk att folk inte har bättre saker för sig än att lägga sig i vem någon annan är kär i. *skakar på huvudet*

Anonym sa...

Men prutt, vilken jobbig människa! "Pastorn" kanske borde skaffa sig en hobby istället. Typ broderi. Så att han (?) faktiskt gör något produktivt med sitt liv.

Snart är det Europride i vår huvudstad! :-)

KaKi sa...

Hoppsan... Tur för mig att det finns andra pastorer än denna fejk-butler. För vem tjänar han egentligen?? Jag kommer återigen ihåg varför i all världen jag lämnade min församling. Fast hänga i lyftkranarna har jag faktiskt inte hört en i övrigt frisk människa (bortsett från homofobin då) säga. Mer att du får älska men inte älska med. Och det är ju nästan kärleksfullt *ironisk*

Barnets mamma sa...

Sorgligt, sorgligt, sorgligt....

Anna sa...

Otäcka människor finns det lite här och var i världen.....pastor Butler är helt klart en av dem!