torsdag 5 juni 2008

Finingarnas liv i livmodern

Funderar på hur de har det, de två små som virvlar runt i min livmoder just nu. Bläddrar i Lennart Nilssons bok LIVET och tittar på bilderna på små små embryon. Undrar. Funderar. Igår var finingarna fyrcelliga. Hur ser de ut idag? Har celldelningen fortsatt fungera? Innehåller de fler celler eller är de redan döda? Det är fortfarande några dagar kvar tills de borde fästa. De måste växa till sig lite till först. VÄX, VÄX, VÄX. Kämpa på med celldelningen, jobba, jobba, jobba!

Jag vill inte tänka att det kanske redan är slut. Att de kanske redan har gett upp. Det går inte att veta. Det är grymt frustrerande att inte få veta.

Det kommer bli två långa långa veckor innan det är testdags. Jag bävar och längtar samtidigt.

En liten liten del av mig tror faktiskt att det ska funka den här gången. Det är skitläskigt. Den andra, mycket större delen av mig, tycker att jag är korkad och naiv som inte fattat att det är omöjligt. Jag hoppas på att det är det lilla lilla hoppet som har rätt.

7 kommentarer:

Anonym sa...

Vill önska lycka till de kommande två veckorna. Jag har precis testat positivt med en liten fyrcellig fining så jag hoppas för din skull!

Lilla J sa...

Grattis till de två små!!

Håller tummarna för att de ska bita sig fast!

Anna sa...

Oh, jag tänkte på dig i morse när jag stod och borstade tänderna (fråga inte varför det blev just då :) Jag tänkte på oss som synkisar och undrade hur det gått. Det verkar ju ha gått toppen!

Härligt att höra att allt har gått bra, och att du fått finfina två tillbaka. Nu håller vi tummarna för att de behagar stanna länge, länge....
Njut nu av att vara gravid, för det är du ju :)

Kram och trevlig helg!

Anonym sa...

Håller tummarna för de två små! :-)

Barnets mamma sa...

Grattis till två finingar!! =)

Det kommer att gå bra.

Kapybaran sa...

åh, två små finingar! hurra!
dem håller vi tummarna för.

kram!

Anonym sa...

never give up