torsdag 12 juni 2008

Tjuvtestandets plåga

Trots bättre vetande och trots att jag inte känner mig ett dugg gravid så inleddes tjuvtestandet idag. Dag tio från äggplock, dag 8 från ET, eller kanske t o m dag 7 kanske, tydligen ska ET egentligen räknas som dag 0.

Stort fett minus, men jag hade inte väntat mig så mycket annat heller. Fast innerst inne så tror jag nog att om det hade blivit något så hade det synts nu, vet att det inte alls är säkert, men ändå.

Enligt kliniken ska jag testa på onsdag, nästan en vecka dit. Hade det varit en helt vanlig insemination borde jag haft testdag på måndag, men IVF är inte en helt vanlig insemination och oavsett vad är idag tjuvtestandets startdag och den började med ett minus.

Efter-ET-kontroll om några timmar, kommer inte få veta ett skit då heller, dr Gyn kommer nog sin vana trogen mumla att det ser bra ut och att jag ska testa på dag 19. Dag 19 är en evighet bort trots att jag inte vet om det är nitton dagar efter ÄP eller ET han menar.

Tittar igen på testet och tycker mig se en skugga, vet att det egentligen bara är inbillning men bryter ändå upp testet (vanlig clearblue). Det finns inget där, tittar man noga noga kan man se vart det saknade strecket borde vara, men jag tror att man alltid kan se det, så inte heller det betyder ett skit.

När testet torkat ser man ett svagt svagt tunt tunt streck, men sånt får man inte titta på i testandets värld, streck ska synas inom tio minuter och de ska inte vara hårstråtunna.

Får nog helt enkelt acceptera att det är ett minus, att det är för tidigt och att det inte betyder ett dugg mer än att ÄL-sprutan har gått ur kroppen.

Väntan och tålamod är inte mina favoritgrenar.

6 kommentarer:

Anna sa...

Precis så är det! Och du, jag har fått lära mig att det kan ta lite längre för kroppen att fatta galoppen efter en IVF, det är därför testdatumen läggs så förtvivlat långt fram. Man kan inte riktigt räkna som vanligt BIM alltså.

Men skönt att ägglossningssprutan gått ur kroppen nu.

Anonym sa...

Åhh, denna vånda! Håller tummarna hårt här.

Anonym sa...

Det är inte säkert att det är minus, jag gjorde själv ett test för tidigt och fick minus, sen väntade jag typ en vecka till och fick plus. Håll modet uppe!
Kram
Freja

Anonym sa...

Ignorera det där dumma tjuvtestet och härda ut till det är dags på riktigt. Jag måste säga att jag har dålig koll på det där med testdagar, men dag 10 låter alldeles för tidigt :-o

Efter-ET-kontroll?

KaKi sa...

Jag muttrar svärord över att tjuvtestande inte betalar sig... men tänker ändå tro i en hel vecka till :-)

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Jag tror aldrig att jag hört om någon som fått positivt så tidigt som 10 dagar efter ägglossning/plock?

Ditt negativa test betyder INGENTING.

12 dagar efter ÄL/ÄP har jag själv fått svagt, svagt positivt och jag vet andra som också fått det, men inte tidigare än så.