söndag 24 februari 2008

ett eller två tillbaka

Samtidigt som jag har svårt att tro att det verkligen kommer bli några ägg som befruktas och delar sig till finfina embryon så sitter jag och funderar på om jag vill få ett eller två tillbaka.

Det verkar vara vanligare att man sätter tillbaka två i Danmark än i Sverige. Gissar att det beror på att forskningen inte är helt överens om hur mycket större chanser man får vid två ägg jämfört med ett eller hur mycket större risken är för tvillinggraviditet.

Kommer fråga både kiniken och dr Gyn men undrar ändå hur ni somläser här har tänkt, har ni valt att få tillbaka ett eller två? Har ni haft ett val?

Eftersom jag har svårt att föreställa mig att jag överhuvudtaget kan bli gravid så känns det som att två ger större chanser än ett, men tvillinggraviditet, njaa, känns läskigt och bra på samma gång. Jag vet att tvillinggraviditet är en risk, och jag är inte säker på hur man som singel fixar två barn på en gång ens om de är friska, samtidigt som jag har sett det fungera alldeles utmärkt. Vill gärna att barnet som ännu inte finns ska få växa upp med syskon. Vill helst ha två barn, men är lite rädd för att båda ska komma samtidigt.

Ändå lutar det nog åt att jag vill få två tillbaka (om det nu finns två att få tillbaka), velar som en galning. Hittar ingen statistik som verkar generell, tycker att jag ser olika siffror överallt. De flesta jag har pratat med verkar ha satt tillbaka två och antingen inte blivit gravida alls eller blivit gravida med ett barn, men sen finns det ju de som får tvillingar. Vet inte. Svårt, innerst inne har jag nog inget alls emot en tvillinggraviditet trots att jag vet att det kan vara farligt, vill bara få bli gravid och få barn. Önskar att det kunde varit lite enklare.

14 kommentarer:

Fertilitetsturist sa...

Jag är ju inte där än så att jag har behövt fundera igenom det så väldigt noga, men lite har jag tänkt på det, och då är min känsla att jag helst skulle ta två tillbaka. Det enda som riktigt skrämmer mig tvillingar är den ökade risken för komplikationer. För övrigt skulle det vara fantastiskt att få två på en gång. (Jag skulle helt enkelt få ta den hjälp som behövs för att få ihop de första åren...) Jag skulle gärna också vilja att mina barn får ha syskon, och med mitt tempo är det inte säkert att jag skulle hinna igenom två graviditeter innan det är för sent...
Men inte ett helt lätt beslut förstås!

meningsfull sa...

Jag står ju inte ens i startgroparna att försöka få barn ännu, men spontant är min tanke att om jag gjorde IVF skulle jag välja tt få tillbaka två ägg. Jag blundar för riskerna med tvillinggraviditet (naivt? "det händer inte mig"?) och tänker att det finns flera fördelar om det skulle bli tvillingar. Alldeles säkert jobbigare i början, men längre fram tänker jag mig att det kan vara lättare att ha två jämngamla barn än två barn i olika ålder. Och bebistiden är ju trots allt en förhållandevis liten del av föräldratiden. Ja, det var lite tankar från mig som är en riktig amatör i sammanhanget... Men sitter i publiken på fotbollsstadion och hejar och hoppas det blir mål snart!

nylsa sa...

Verkar som vi tänker rätt lika då. Med tanke på hur svårt det verkar vara att få första barnet så vågar jag inte ens tänka på hur svårt det kommer vara att få ett syskon, så två på en gång har ju onekligen sina fördelar även om komplikationerna skrämmer.

nylsa sa...

Meningsfull, hade inte hunnit se din kommentar när jag skrev min som hamnade direkt under din.

Uppskattar verkligen hejarop och hopp om mål. Att jag sen råkar finnas bland publiken på söderstadion så ofta jag kan gör liknelsen än verkligare. Kanske ska lägga upp Kentas Just idag är jag stark som en av låtarna :)

Matte sa...

Lade upp två vid min första ivf, två den andra, och tre den tredje. Om den ena utvecklas dåligt och faller bort kan det finnas en liten chans att den andra sitter kvar ändå trots blödning, och därför ökar det chansen att bli gravid någon liten procent med uppläggning av två. Större risker om båda stannar kvar, ja, men det får man kanske ta. Vi 'lite äldre' ;) är ju bättre på att ta hand om oss själva så det borde vi klara av. Och blir det tvillingar, ja då slipper du göra om den här 'resan'.

Har också hört att långsamma ägg är bättre, ger bättre kvalitet. Så det kommer att gå jättebra det här!

Pippigull sa...

har skrivit lite på forumet också... jag tog ett alla de andra gångerna (och vart ju gravid men med missfall på två av dem) men valde 2 embryon sista ggn - båda fastnade men ett "tillbakabildades" (heter säkert inte så...

Jag tog två efter att ha pratat med dr Sven om just mina risker för tvillinggraviditet...

på denna länk kan man läsa lite olika socialstyrelsen-åsikter.

http://www.sos.se/FULLTEXT/108/2001-108-1/2001-108-1.htm

roliga dilemman ändå...

Pippigull sa...

---och vid et va försöken ringde jag i panik från Riga till IVfFalun och frågade dem... men de sa att det var stor risk för tvillinggraviditet... men de hade ju inte sett just min statistik...

jag tror faktiskt att om Sven inte har ngt att säga - så skulle jag nog om jag var du (UNG!) och fick bra embryon (så det vet du inte förrns när instoppet är) skulle jag nog stoppa in bara ett. du har ju inte gjort ngng IVF förr och har ingen aning om hur fertil du faktiskt är...

men som sagt - jag stoppade in två så jag lydde inte ovanstående råg 5:e ggn iallafall... och jag vet knappt någon femmis som valt att stoppa in bara ett utom jag...

Anonym sa...

Jag stoppade in två utan betänkligheter men så är jag 42 år också :/och risken för tvillingar är minimal. Hade det blivit tvillingar hade jag dock bara sett det som en bonus eftersom syskon inte kommer att hinnas med annars.
Och de allra flesta tvillinggraviditeter går väl bra ändå (?) men klart en extra risk är det ju..Visst hade det blivit jobbigt men det hade jag fått lösa på ngt sätt :)

Hade jag varit yngre så tror jag..att jag bara stoppat in ett första gången. Om det sedan visade sig att jag hade svårt att bli gravid skulle jag stoppa in två nästa gång. Om man är yngre har man ju tid att skaffa syskon ändå och jag tror det är bättre både för en själv och för barnen om man kan fokusera ordentligt på ett barn i taget när man är helt själv.
/lisa

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

Så här tänker jag. Och du får ta mina tankar för vad de är, en heterotjej som haft den stora lyckan att hitta någon att ha barn tillsammans med...

Men jag tänker att det är större risk att tvillingar föds för tidigt och att det därmed tillstöter komplikationer. Och att i den situationen vara ensam med två sjuka barn, det känns övermänskligt.
Vardagen och logistiken med två barn undrar jag om jag skulle klara ensam, men det går säkert, och du har ju redan bestämt dig för att du klarar att bli ensam förälder (något jag inte tvivlar en sekund på) men det är just det där med risken att få två extra krävande barn, vill man utsätta sig för det om man kan försöka undvika det?

nylsa sa...

Tack för alla era kommentarer! Jag är rädd för komplikationer och tror nog som Kattmamman säger, att som ensam få två sjuka barn är i stort sett övermänskligt. Å andra sidan går de flesta tvillinggraviditeter bra och det flesta som får tillbaka två embryon får inte tvillingar.

Samtidigt känns det rätt omöjligt att jag skulle lyckas bli gravid överhuvudtaget och då känns det vettigt att öka chanserna så mycket det går. Men jag vill absolut inte göra det genom att riskera det ev barnet/barnens hälsa och eftersom jag inte är SÅ gammal så kanske ett embryo vore bättre än två.

Ska höra vad dr Gyn och kliniken säger, tycker att det är ett svårt val.

Anonym sa...

Hej Nylsa,

Här kommer tips på länkar till forskningsresultat angående återföring av ett eller två embryon. Kanske inte något som underlättar ditt beslut men iaf.

http://www.linne.se/resultat/
http://www.linne.se/vetenskap/

Anonym sa...

Jag missade det h�r -

http://www.linne.se/nyheter/

d�r det bl.a. st�r:

"Ett annat viktigt resultat som v�ra statistiker just tagit fram, �r att totala antalet graviditeter per �gguttagning faktiskt �nd� �r h�gre �n tidigare! Detta beror p� att fler embryon kan frysas in, och ge upphov till graviditet om inte den f�rsta �terf�ringen resulterat. Detta �r nya och lite ov�ntade resultat: att oftast �terf�ra ett embryo i st�llet f�r tv� ger allts� inte bara f�rre tvilinggraviditeter, utan ocks� totalt fler graviditeter! Man beh�ver allts� inte frukta att man "missar" en graviditet om man anv�nder v�rt system f�r att v�lja att �terf�ra ett eller tv� embryon. Metoden uppm�rksammas nu allt mer �ver v�rlden, och under v�ren 2008 �r vi inbjudna att f�rel�sa om den i bl a England och Holland."

Kruxet med ovanst�ende �r v�l att det d� m�ste genomf�ras analyser p� embryona med en viss metodik och vilka kliniker som g�r det vet jag inte.

nylsa sa...

Nordanvind och Gogetlife, tack för länkarna. Ju mer jag läser desto mer tänker jag nog att jag ska be om bara ett om embryot är ett toppembryo och kanske två om jag inte får något toppembryo.

Det är riktigt läskigt när man läser om alla komplikationer som kan bli, men lika läskigt när man tänker på att det kanske aldrig blir något alls. Svårt.

Kattmamman (a.k.a. Bridz) sa...

När jag idag läser inledningen till mitt svar i den hät tråden så låter det lite konstigt...

Vad jag menade var att mina tankar om din situation kommer från någon utomstående som aldrig varit i din situation, och därför inte har någon erfarenhet bakom åsikterna. Det är så himla lätt att veta hur man borde göra när man liksom jag har andra möjligheter. Men hade jag levt ditt liv hade jag kanske tyckt något annat än det jag tycker nu...