onsdag 20 februari 2008

Förstört helgen för dr Gyns fru

Har som bekant haft svårt att veta hur jag ska planera in jobbresor och VUL nu under jobbslutet som krockar med IVF:andet. Vid gynbesöket i fredags fick jag veta att jag skulle ha en kontroll idag onsdag och antagligen nästa kontroll lördag eller söndag, alltså bokade jag in den här resan från onsdag kväll till fredag kväll. Väl hos dr Gyn idag så räknade han som vanligt dagar i sin kalender och sa att måndag var för sent och fredag lite tidigt men kanske skulle ändå fredag eftermiddag funka. Då fick jag svara att det går inte, då är jag i Tyskland. Han mumlade bara lite och sa, ok då tar vi undersökningen på lördag då.

Kommer ut med min lilla gula post it-lapp till mottagningens sköterska som också är hans minst tio år äldre fru, hon är 70+ och vill nog gå i pension. Lördag säger hon upprört, han måste ha skrivit fel. Nej, sa jag, vi bestämde lördag. Hon ropar på honom och säger med butter röst, men S, hur tänkte du nu. Ska vi jobba BÅDE fredag och lördag den här veckan? Jaa säger han, det måste bli så, måndag är för sent och fredag gick inte för Nylsa. Sköterskan tittar surt och suckande på mig och jag känner mig som den ondaste av onda, han jobbar gärna på helgen men hon gör det uppenbarligen inte. Officiellt har de bara kliniken öppen två dagar i veckan, men sen kommer de in när det behövs för de som IVF:ar. Gissar att jag inte får höra ett glatt: Hej lilla gumman när jag kommer dit på lördag... Samtidigt skiter jag i det just nu. Är glad över mina 14 äggblåsor och ser fram emot att få se hur stora de har blivit på lördag.

Fortfarande inte bestämt vad jag ska säga på jobbet. Har inte varit sjuk på åratal, så det vore enklast att bara bli sjuk. Fast samtidigt knöligt. Min efterträdare borde komma till mig ett par dagar nästa vecka, känns dumt att be henne boka biljetter och sen ska jag avboka mötet i sista stund eller bli sjuk när hon är hos mig. Känns inget bra. Kanske ska ringa och säga som det är, får se. Som det ser ut blir det äggplock tisdag eller onsdag och förhoppningsvis insättning torsdag eller fredag och då går nästan hela veckan. Får lösa sig på något sätt. 13 arbetsdagar kvar på gamla jobbet, snart är det slut och det känns skönt.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tänk bara på dig själv - det är dags för det nu! Kram och lycka till.

Anonym sa...

Ja kära nån..I alltså...:)

Man måste ju tänka på sig själv i de här lägena, det går ju inte att skjuta på eller tidigarelägga... Det måste ju bli knöligt att driva en mottagning som (officiellt) bara har öppet två dagar i veckan.
/Lisa