lördag 2 februari 2008

Börjat nedreglera

I morse var det äntligen dags att öppna första IVF-preparatet och sätta igång. Synarela, nässpray för nedreglering, ska nu tas två gånger per dag i drygt två veckor. Funderar på vad det ska göra med mig, hur det kommer kännas. Har hört och läst om så många som mår dåligt, får huvudvärk, svettningar, allmän grinighet och en hel hög andra läskiga biverkningar. Vissa andra verkar ha bättre tur och känner knappt av det, undrar vart på skalan jag kommer hamna.

Hittills har jag bara känt att nässprayen gav en konstig smak i munnen efter en stund. En smak som absolut inte passar ihop med kaffe, kanske lika bra eftersom det inte är bra att dricka särskilt mycket kaffe när man vill bli gravid.

Fick så klart olika direktiv från min läkare i Danmark och dr Gyn här hemma. Inte så stor skillnad, men ändå olika doser. Danskarna säger en spray tre ggr/dag med åtta timmar emellan. Dr Gyn tycker istället att man ska spraya 2x2 med tolv timmar emellan. Valde efter en massa velande att gå på dr Gyns direktiv, det är ändå han som ska göra alla undersökningar och det är honom jag kommer ha mest kontakt med under själva medicineringsperioden.

4 kommentarer:

Anonym sa...

lycka till med spräyerna-- och mindre kaffe är ju bra! Jag läser med stor nyfickenhet om din nerreglering-- tror jag själv ska gå över till IVF.

kram, kram, mamasita

Matte sa...

Heja, heja! Nu får vi se till att det här funkar. Hoppas så!

Kram

Moooi sa...

Lycka till Nylsa! Jag mådde fint under sprajningen - hoppas det samma för dig. Nu är du på gång!!! Visst är det skönt att få börja.

Fertilitetsturist sa...

Så spännande!!! Underbart att du är igång nu! Nu får vi se till att hålla vår överenskommelse också, eller hur..? ;-)