måndag 25 februari 2008

Fortsättning på ett eller två embryon tillbaka

Frågade dr Gyn om han rekommenderade mig att få ett eller två embryon tillbaka om jag hade möjlighet att välja. Han svarade snabbt och han svarade inte det jag hade väntat mig. Hans svar var: Jag tycker att man ska ta två om det finns två, två ger större chans till graviditet och trots att det är en större risk för tvillingar så är det vanligt att en av tvillingarna "försvinner". Visst är tvillingfödslar vanligare, men för de allra flesta så föds friska barn även vid tvillingar.

Han är en gammal IVF-läkare och det är ganska nytt att man i Sverige rekommenderar bara ett embryo tillbaka, så kanske är han gammaldags, men jag köper nog ändå en del av hans argument.

Så nu tvivlar jag igen, men jag har nog bestämt mig. Får se vad kliniken säger.

Träffat fina vännen Fertilitetsturisten idag, mycket skvaller, härligt enkelspårigt inriktade villhabarn-samtal och allmänt BRA helt enkelt. Tack för ikväll!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Två, jag skulle välja att sätta in två.

Det var också budet min doktor gav mig under vår första IVF. Hon skulle ha satt in två embryon, men, mitt slutresultat (efter 12 ägg efter ÄP) var tyvärr blott ett fint embryo. Som valde att inte stanna.

Det "värsta" som kan hända är ju två barn, och tyngre graviditet förstås. Men, hellre två barn än inga? Så resonerade jag då jag ännu hade ett val.

Anonym sa...

Det värsta som kan hända är väl två handikappade barn och det är ju väldigt jobbigt när man är själv.

Svårt val.

Ja dr Gyn kanske inte är helt uppdaterad på det senaste- även om han är kunnig och erfaren.
/lisa