fredag 22 februari 2008

Synarelablödningen

Kom på att jag glömt skriva om en sak som gjorde mig orolig under helgen. Nu har jag svar och är inte orolig längre, så skriver enbart om det för att jag inte hittade vettiga svar när jag var orolig och googlade, om någon googlar nu och hamnar här kanske hon kan känna lite lugn av att läsa det jag hade velat hitta då. Alles normal...

Vid IVF med det långa protokollet ska man få en blödning inom dryga två veckor efter nedregleringsstart, denna blödning visar bland annat på att nedregelringen fungerar. Jag hade blivit förvarnad om att denna Synarelablödning kunde vara längre än en vanlig mens, men för mig blev det istället två olika blödningar. Först den vanliga blödningen, varade fyra dagar, sen nedregleringskontroll och allt var frid och fröjd. Två dagar senare kom blodet igen och varade i tre och en halv dag, de första dagarna i sprutandet. Jag blev toknervös att allt var fel och att jag skulle bli tvungen att starta om från början, men så illa var det inte. När jag var hos dr Gyn i onsdags hade det slutat igen och enligt honom funkar det så här:

Vid nedregleringen sätts hormonerna ur spel och livmoderslemhinnan stöts ut som vid mens. Eftersom man har stängt av kroppens egna östrogenproduktion finns inget som säger till kropppen att börja ny cykel på riktigt igen. Slemhinnan byggs ändå upp men fortsätter stötas bort eftersom inte tillräckligt med östrogen finns (andra hormoner var med här också, men jag minns inte vilka). Detta kan pågå ända tills tillräckligt med östrogen/andra hormoner tillförs kroppen från sprutorna, då börjar slemhinnan växa på riktigt igen i takt med att äggblåsorna växer. Det är alltså inte ovanligt eller farligt att man blöder konstigt i början av sprutandet, kroppen är tiltad, men så fort sprutorna har börjat ge effekt så slutar det, när äggen börjar växa till visar det att man tillför tillräckligt med hormoner, då slutar slemhinnan att blöda bort och börjar istället att växa som den ska.

Kanske rörigt, men vill bara säga att man inte behöver bli så orolig som jag blev. Allt lugnt nu, men jag är bäst på att hitta grejer att noja över, så det kommer säkert fler.

Inga kommentarer: